lördag 24 februari 2007

Teakdäck




Vad kan få en person att frivilligt borra hål och potentiellt se till att en tät plastbåt både börjar läcka och eventuellt få problem med sin strukturella styrka?


Naturligtvis den oemotståndliga skönheten och känslan hos ett vackert teakdäck.


Att halkskyddet är suveränt och att isolationen mot både ljud och temperatursvängningar ökar är ännu ett plus. I vårt fall var valet redan gjort av den föregående ägaren och vi kunde konstatera ett visst svaj på fördäck vilket indikerade att sandwichkonstruktionen hade börjat delaminera.


Beslutet att riva av teakdäcket fattades och naturligtvis kunde det konstateras att detta inte hade lagts särskilt fackmannamässigt då det gck väl lätt att få bort. Det var inte direkt limmat i Sika utan endast tätats vid varje skruvhål.


Vatten hade trängt in i balsasandwichen och mer övergripande renovering var nödvändig.


En metod där balsan torkades med microvågor från en microvågsugn togs fram med hjälp av tekniker från Munthers. Den torra sandwich kärnan limmades fast med hjälp av en patronpistol fylld med Epoxy som trycksatts med 7 kg trycklyft och sprutades in på ovan och undersidan samtidigt. Resultatet blev ett fördäck som känns som pansarplåt!


Teakdäcksläggningen var konventienell förutom kanske att ribben limmades i Flexibel epoxy massa från Nils Malmgren i Kungälv samt att alla skruv skruvades ur efter det att massan härdat. Hålen fylldes med epoxy och skruvarna skruvades i direkt följt av pluggning vilket garanterar att vatten knappast kommer kunna hitta in denna väg igen. Tyvärr kommer väl nästa person som skall renovera båten om sisådär 25 år att ha åsikter om tillvägagånsättet...


Av estetiska skäl så modifierades även relingen samt översta sidan av friborden med teak. Vill man bliva fin får man lida pin men när teakdäcket väl är på plats så är det värt varje möda och droppe svett.

Inga kommentarer: