söndag 25 februari 2007

Elektricitet-Större generator





Strömbudgetens principer är lika enkla som bankkontots. Ta ut mer än du stoppar in och problemen är givna. Det finns möjligtvis en liten skillnad i analogin då jag aldrig kommit till det läget där banken sagt stopp för vidare insättningar vilket sker i den elektriska banken.


( Kan möjligtvis bero på för små inkomster ...)


Nåväl balansakten kan uppnås på många olika sätt men utifrån en seglares perspektiv är kort laddningstid önskvärd. Detta kan endast uppnås genom en stor batteribank och stor effekt på generatorn. Banken behöver naturligtvis för batterilivslängdens skull toppladdas under längre tid med jämna mellanrum men iden med stor generator och stor bank är att ersätta uttagen energi så fort som möjligt.


Endast stor generator fungerar inte då batterierna måste kunna ta emot den producerade energin.


Ja hade turen att hitta en helt ny 115 ampers generator med extern luftkylning som visade sig sitta i BMW s flaggskepp runt slutet av -90 talet. 115 ampere X 14 volt ger en effekt av 1600 W eller lite drygt 2 hkr! Att generatorn är försedd med möjlighet att hålla temperaturen i schack genom att ta kall luft utifrån snarare än varm luft från motorrummet är inte så underligt.


Generatorn fungerar att få fast på originalfästet till en MD 11C även om det till en början verkar otroligt.


Nästa sak är att se till utväxlingen så att motorns maxvarv genererar maxvarv hos generatorn.


Detta är viktigt då denna utväxling kommer att ge bäst snurr på generatorn när man kör motorn på aningen förhöjd tomgång bara för att ladda batterierna.


Den stora modifieraingen blir själva kraftöverföringen. Att välja på är dubbla V remmar eller modernare multiribb rem. Mitt val föll på multiribb varianten och en mekanisk verkstad fick i uppdrag att göra modifikationen till svänghjulet.


Då återstår endast en batteribank på ungefärligen 400 AH samt rejäla kablar ( 50 mm2) för att få ett balanserat konto utan för långa motorkörningsseanser.


Med en förbrukning av 100 AH/dygn räcker 30 minuter morgon och 30 minuter kväll. Detta är en riktigt slösaktig budget i en OE 36!

Inga kommentarer: