lördag 24 februari 2007

Målning av Plastbåt













Blanka fribord !


Vattenlinjer och snobbränder som skapar karaktär..


En omöjlighet utan avancerad utrustning och dessutom mycket erfarenhet som målare?


Knappast, Tålamod och ett lite annat angreppsätt är dock nödvändigt för amatören.


Att måla med något annat än tvåkomponents polyuretanlack är inte aktuellt utifrån mitt perspektiv då denna färg har den längsta livs längden och nötningsmotståndskraft som finns.
Den är tom. hårdare än gelcoaten som plastbåten har som sitt yttersta skikt.


Personligen jobbade jag med Internationals Perfection i vit och blå kulör.


Jag rollade på färgen med mohairroller. Färgens förtunning beror på omgivande temperatur och jag måste säga att de 15 grader C som jag hade är en bra temperatur där förtunning inte behövdes. Vad är då hemligheten? Systematik! Jobba i bestämda fält om ca 30 cm X 1m ( uppifrån och ner). Rolla ut färgen i rollern över ytan och när du fyllt ytan med färg går du tillbaka och låter rollern rulla helt utan tryck för att punktera ev små bubblor. Därefter går du ej tillbaka igen! En anings överlapp mellan ytorna är naturligtvis nödvändig.


Färgen flyter ut och i stort får du en helt OK yta. Vill du ha en perfekt yta? Då krävs lite mer arbete. Personligen lade jag på 6 lager färg förutom grundfärgen. Efter sista lagret slipades ytan med torrslippapper på en oscillerande slipmaskin av först 1000 sedan 1800 papper. Dessa är torrslippapper av fabrikatet Mirka från Karlstad. När en matt och jämn yta erhållits är det bara att sätta igång med våtslip produkten Abralon också den från MIRKA i Karlstad.


1000 ,2000 och 4000 är de grovlekarna som ger ett absolut superresultat !!


Hur hantera snobbränder och vattenlinje?


Laser vattenpass modell rotationslaser var det som jag använde. Att satsa på absolut bästa kvalitet på maskeringstape är nödvändigt. 3 M s gröna tape har jag goda erfarenheter av.


För att hitta rätt grejor så rekommenderar jag en tur till en billackeringsbutik- då får du rätt grejor på en gång.

Inga kommentarer: