Av alla vansinnigheter man kan komma på att ge sig på så är nog att lyfta båten från kölen den absolut största!
Att dessutom få för sig att bättra på båtens rätande moment genom att laminera en 55 mm tjock massiv sula mellan köl och skrov.
Jag vet för jag har gjort inte bara ovanstående utan dessutom har jag provat hur det är att ta bort 20 mm bly från kölen för att få den att få perfekt passform..
Meddelas kan för alla som perifert kan finna intresse för dessa tokerier att det enda som fungerar vad gäller blysågning är motorsåg. Motorsåg med tydliga styrningar konstruerade ger ett mycket fint snitt !
Skall man sedan teoretisera kring köllaster och infästning så räcker sannolikt 9 st 25 mm kölbultar väl dragna med tryckluftsverktyg.
Påkänningar på kölbultarna får ju inte ökas genom att kölen kan röra sig i kraftig sjögång och därför ligger epoxi mellan köl och plast. Det bästa sättet att sätta fast en köl enligt West epoxis technical advisor som endast "for the sake of the record" ville påminna om omöjligheten att få bort kölen om den lusten skulle falla på någon gång. Nåväl , det problemet drabbar sannolikt inte undertecknad men skulle intresset ändå finnas för hur man gör har undertecknad lurat ut ett sätt som inte innebär att med 1600 ton försöka bända isär köl från skrov..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar