lördag 24 februari 2007

Epoxy och skydd mot vatteninträngning



Färdig undervattenkropp och mycken slipning innan fribordmålning. Epoxy med aluminium flingor är mycket hårt att slipa!

Sk böldpest eller Osmos har ju varit ivrigt debatterat från tid till annan. Att våra plastbåtar gärna suger åt sig vatten under säsongen och att detta kan leda till att man får blåsor under gelcoaten eller kanske till och med inne i laminatet är ju ett faktum. Botemedlet heter upptorkning och behandling med skyddande spärrskikt av epoxy.


Själv får jag nog tillstå att jag med en båt som hade stått på land innomhus i 12 år vid inköp knappast kunde hitta någon fukt att torka ut. Lika väl tog jag mig an att hyvla av gelcoat och lägga på 12 lager lösningsmedelsfri epoxy blandad med aluminium flingor.


Jobbet gjordes genom hyvling med elhandhyvel försedd med konvext hårdmetall skär. Hyveln var inställd på 0.2 mm så två tag tog bort gelcoaten. Ytan blev faktiskt lite för blank efter hyvlingen så den slipades efter grundlig tvättning med varmt sötvatten upprepat var tredje dag under tre veckors tid.


Att lägga på epoxyn krävde god planering så max övermålningstid inte överskreds.

Att slipa ytan fler gånger än nödvändigt är inte önskvärt.

På rollning och efterstrykning görs bäst av tre personer där den ena blandar epoxy , den andra rollar på och den tredje efterstryker.


När alla lager är pålagda måste ytan slipas om man inte tänker på att lägga på en primer innan för lång tid gått...Planering och tänk efter före är som vanligt bättre än många timmars extra slip arbete.


Så här i efterhand känns det naturligtvis bra med en undervattenkropp som har närmare en milimeter av epoxy som skydd mot vatteninträngning.
Nu återstår primer och blå Bottenfärg!


Inga kommentarer: