söndag 20 februari 2011

Septic tank

Med de aviserade krafttagen mot de oerhört miljöförstörande utsläppen från fritidsbåtsflottan är ju frågan hur man löser detta lilla delikata problem i en båt som visserligen har längden för att vara en " stor " båt men knappast bredd eller höjd för att ge ett överflöd av volym.
Det är naturligtvis otänkbart att ange ett volymsmått typ brutto dräktighet då kravet ställs på relativt små fritidsbåtar som inte är inmätta och tillsynsmyndigheterna kan ju knappast utöva tillsyn utan certifikat etc.
Jag skall inte trötta eventuella läsare med min hållning till problematiken som nog mer kan hänföras till allvarligt bristande verkshöjd hos utredare och handledare snarare än ett problem med varesig övergödning eller problem vid bad.
För egen del tillverkades en septic tank innan frågeställningen kom på tal då jag själv med sunt förnuft vill kunna avgöra när tömmning är lämplig och när den stör både mig själv och andra.

Systemet bygger på att jag pumpar allt från toaletten upp i tanken som befinner sig ovan vattenlinjen. Tanken är skräddarsydd och passar utrymmet ovan och akter om Toaletten ( Ovan det lilla stuv utrymmet för toapapper..)

Tanken är gjord med hjälp av en aningen för liten "hanform" som passats in i utrymmet. I toppen finns utrymme så det är möjligt att koppla på tömmnings genomföringen på däck som går med ett rör till botten av tanken.
Hanformen kan göras på många sätt , jag gjorde en med vanlig masonit och lister som rundades. Sedan plastades formen med glasfiber och slipades och vaxades inför att plastningen av tanken påbörjades. Tanken gjordes ordentligt tjock med en tjocklek om ca 8mm ( ca 16 lager 450 g matta om minnet inte sviker.)
När plasten härdat ordentligt sågades tanken i två delar med ett snitt horisontellt ca 2/3 upp. Formen togs ut och tankdelarna fick sluthärda för att efter sluthärdning behandlas med flera lager epoxy på insidorna. Då genomförningarna och tankmätaren satts på plats laminerades de två delarna ihop med epoxy och glasfiber.
Som den uppmärksamme läsaren noterar är det viktigt att inte hanformen görs för stor så plats finns för allt laminat. Undertecknad hade bara tur , då tanken var klar och trycktes på plats på prov noterades ett ljud då luften ersattes med tanken och passformen var så tight att det var riktigt svårt att få ut den igen.

Att notera ytterligare är väl egentligen risken för oönskad skitlukt, diffusionstäta slangar samt ordentligt gjort epoxy skikt på insidan gör denna risk mindre.

Risken med tilltäppta slangar minimeras om man inte slänger toapapper i stolen eller åtminstonde använder billigt enkellagerpapper med korta fibrer.
Förr eller senare råkar man väl ut för stopp. Min ide vad gäller hanteringen av detta problem är att med passande gummipropp försedd med gängstång med bricka och muttrarpå både in och utsidan så den kan fås att sitta duktigt fast i avluftnings bordsgenomföringen. Att sätta en manometer ( tryckmätare) i gummiproppen är en god ide då tanken är att använda toalettens pump för att bygga upp ett Litet övertryck i tanken så att blockeringen långsamt trycks ut. Att pumpa upp ett för stort övertryck spränger ofta tankar av rostfri plåt. Naturligtvis går det att spränga även denna tank. Med en tryckmätare kan ett maximalt tryck om 0,2 kg/cm2 byggas upp. Detta tryck motsvarar att ställa en dryg 2 kg vikt på en vanlig 38mm slang. Man måste förstå att det är farligt att bygga högre tryck då belastningen på tankens sidor snabbt bygger till flera hundra kg belastning på tankens sidor.
Avslutningsvis kan sägas att valet av laminerad plast väl epoxy målad hänför sig till det faktum att urin är enormt korrosivt och det finns risk för att inte ens syrafast plåt pallar samt naturligtvis det faktum att jag är en urusel svetsare.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Fantastisk bra sida ni har gjort, och vilket jobb med båten. Hittade hit från din kommentar på ran.st. Intressant att plasta en tank, då går det verkligen att utnyttja utrymmet bra. Iden att göra det möjligt att trycksätta tanken vid eventuella stopp låter bra. Jag skall ta efter också stödja den stora ytan i min tank så att den går att trycksätta, mycket bra ide.
Nu skall jag fortsätta läsa er hemsida.
Med vänliga hälsningar
Peter

Nyblom sa...

Hej Peter!
Tack för positiv feedback, alltid kul.
Får be om ursäkt för att jag är dålig på Blogg uppdaterandet, det är ju så hiskeligt kul att få göra klart båten..Har det stora nöjet att kunna konstatera att det nu rör sig om månader till sjösättning.
Kommer försöka ta mig i kragen och publicera lite uppdateringar bla om min metod för enkel och snygg isolering av ett skrov ( enkel laminat) med garnering av teak på insidan. En annan uppdatering kommer bli böjlimning då jag har ytterligare lite lister som behöver färdigställas. Jag skall försöka få till en sida om värmesystemet som inte är märkvärdigt alls förutom att det går på ; el, fotogen, Motorvärme, eller diesel efter eget val. Nu håller det insidan av båten på behagliga 18 grader vilket gör fortsatt jobbande mycket behagligt!

BH
Kristian