Att kunna kontrollera elförbrukarnas ystra förbrukande av de begränsade resurserna batterierna trots allt utgör är ju ett måste och den enklaste lösningen är väl bara att köpa en panel. Enkelt men det är ju inte riktigt lika kul som att få klura på hur man gör något eget som passar in i helheten och kanske även ger lite karaktär åt navigationsplatsen.
Designen kan man lägga oändligt av tid på men programmet Indesign gör det bra mycket enklare om man som jag ville ha in en liten bild på båten.
Sagt och gjort med datorns hjälp designades layouten som sedan via USB minne togs till en firma som tryckte upp några självhäftande folier med alstret.
Folien limmades på tunn aluminium plåt och därefter limmades plåten på 4 mm plywood. På bilden ovan har sedan plexiglas klämts på plats med hjälp av aluminium profiler samt hål för mätare strömställare och lysdioder.
Det är viktigt med mycket skarpa borr och en tillräckligt snabb borrmaskin då det kritiska är att borra igenom den tryckta folien utan att den fransar sig.
Elkopplingen är enkel även om det åtgår mycket kabel och att man måste ha tänkt igenom hur hela konstruktionen skall se ut. Jag har valt att ha en separat plint där samtliga säkringar av modern biltyp sitter.
Efter test där varje brytare och diod testats har allt förseglats med smältlim.Ett provmonterat designupplägg tidigt i processen visar hur panelen skall passa ihop med VHF , Ankarlarm kontroll , Strömförbrukningsdator och två 12V uttag vid navigationsplatsen. Upp till vänster bredvid kommer Radion kommer desutom att passas in en Simrad kartplotter upp mot taket ställd 45 grader mot tvärsskeppsriktningen. Kartplottern är sedan synkad mot dito repeater i sittbrunnen.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar