fredag 2 december 2011

Kröka trä!!!

Att få det underbara materialet trä att följa de mer rundade former som är så väl passande i båtar är inte alltid det enklaste. Vill man sedan också få styrka och inte göra av med en halv kubikmeter i spill lådan är böjlimning väl värt att prova.
Jag har använt tekniken till de flesta lister kring dörrar,sidan på navigationsbordet och till och med den ganska stora långa sargen kring min köks Ö.

Jag tycker det är enkelt och passformen blir suverän om man är noggrann med form och har tillräckligt antal ingående träbitar.
Jag tog några bilder när en böjd list som går från horisontell till vertikal ovan navigationsbordet fick göras då det inte var en rät vinkel i böjen. Den passades ihop med ett färdigköpt handtag.

Vad man behöver är teak ( eller vilket trädslag man nu jobbar i) faner. själv har jag använt allt från 0.5 till 2mm beroende på hur tighta böjningara man gör.

Hemligheten ligger i att göra en god form att tvinga fast fanerpaketet under limning samt att kontrollera det villt uppskummande Polyuretan limmet som skall användas om man gör som vi gjort.

Det blir enklare om Teakfaneret får stå i vatten över natten då detta gör det enklare att böja tight samt att fukten faktiskt hjälper limmet att härda ( teaken torkas av då faneret inte skall vara blött utan endast fuktigt innifrån.

Förberedelser..är ju alfa och Omega. Lim , gladpack , massa tvingar och naturligtvis faner och form på plats innan operationen kan börja. ( Handskar är inte nödvändigt om svarta händer inte generar limmaren under en 3 veckors period efter limmandet)
Fuktiga fanerbitar som är både längre och bredare än önskad färdig storlek ligger klara för på pensling av PU limmet.



När fanerbitarna fått lim skall de läggas ihop och viras in i gladpacken innan paketet spänns upp mot formen med många tvingar.



Efter något dygn har limmet blivit hårt och paketet med mycket utskummat PU lim ( Obs i limfogen med presstryck skummar inte limmet)är redo för bearbetning till önskad färdigbredd i bandsågen.

När båda sidor blivit perfekt sågade kan man behöva fräsa spår vilket enklast görs med ett litet fräsbord.

Inpassning på plats och evt lackning så har man fått en stark list med god passform.
Jag tycker tekniken är enkel och har man inte hyvel kan ju färdig faner i olika tjocklekar inhandlas. Bandsåg och fräs skulle jag vilja säga är nödvändiga för att hålla god precision. Jag använder utslutande Vanligt Casco "vitlim" av utekvalitet för själva fastsättningen då det är behagligt att jobba med på alla sätt samt att det går att tvätta bort överflödigt lim så det inte blir några limfläckar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan,
Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot. Vi har även en golvtävling och badrumstävling som pågår just nu. Maila mig på vendelabyggla@gmail.com så berättar jag mer!
/Vendela