måndag 5 december 2011

Kallstartanordning m.m MD11 C

Den lilla fartygsmaskinsliknande skapelsen MD11C från Volvo Penta har ju en ganska klurig kallstartannordning som skall underlätta start genom att ge en fetare dieselblandning ( spruta in mer Diesel) under start.
Den är helt enkelt en knapp som trycks ner efter det att gasreglaget ställts i läget väl ur tomgångsläge och som sedan stannar i detta läge tills det att man minskar gasen ner till tomgång efter start.

Nackdelen är i fallet med segelbåt med väl inbyggd motor att det blir ett väldigt sjå att komma åt att trycka ner knappen varför finessen nog sällan används.

Efter mycket funderande och ritande konstruerades en liggande rostfri plåt med enkelt nedvikt kant som trycker ner kallstart knappen när man drar i ett vireförsett handtag i akterstuven.
Konstruktionen är återfjädrande och går lätt och fint utan stora krafter på något sätt. Nedan några bilder på tingesten:


Den lilla gjutjärnsgenuan har ju annars ett enkelt uppbyggt övervakningssystem med varvräknare , tempmätare samt generator och oljetrycks lampor.
Föredömligt enkelt på många sätt men vi funderade lite i termer av att det är inte helt osannolikt att tempen kan sticka eller oljetrycket försvinna utan att det uppmärksammas av en besättning som inte kommer att kika på instrumentpanelen hela tiden.
Av resonemanget följer önskemål om en lite akustisk signal om att allt inte rapporteras vara normalt i maskinrummet.

Kikar man på elsystemet kan man ganska direkt se att oljetrycklampan tänds då oljetrycket är så lågt att givaren jordar mot motorblocket.

Iden att koppla in lämplig högljudd elektronisk summer i serie med oljetryckslampan på instrumentpanelen var ganska given och dessutom mycket enkel att realisera.
Olägenheten med att få oljud vid start och stopp kompenseras med råge av att man får kvitens på att oljetryckvarningen fungerar.

Sedan är det ju klart att det vore fint att få varning vid för hög vattentemp i sötvattenkylningen eller vid utebliven sjövatten cirkulation eller varför inte vid något så hemskt som brand i motorn...Svårt? Dyrt?

Nej knappast!

Den ovan beskrivna funktionaliteten med oljetryck givaren går att använda till alla de ovan beskrivna önskemålen!

Tekniken är att använda små bimetall termostater ( Normalt öppna) som sluter vid den temperatur där ditt gränsvärde går. Exempel kylvattentemperatur max 100 grader. Från anslutningen på oljetrycksgivaren dras en sladd till en bimetall termostat som bultas fast med anliggning mot kyllimpan. Denna ansluts sedan till motorblocket i ena änden och sladden från oljetrycksgivaren i andra. Vid temp 100 grader kortsluts oljetryckssladden och summern tjuter samtidigt som oljetryckslampan tänds.

Rorsman kommer att konstatera att allvarligt fel föreligger och ser att tempen är hög. Sannolikheten för samtidigt lågt oljetryck är väl inte så stort men responsen vid allvarligt fel måste vara den samma:
Sänk motorvarvet och analysera!

Vi har valt att även lägga in en liknande funktionalitet med en varning om avgasslangen just efter avgaskröken går över 80 grader då det ju i så fall finns någon blockering eller annat fel i sjövatten flödet.
Även i detta fall kommer oljetryckslampan och summer tändas men det är snabbt gjort att kika på motortemp samt se om något kylvatten följer med avgaserna ut eller ej och på så sätt kunna avgöra snabbt vad varningen verkligen rör sig om.

Vill man är det ju enkelt att separera de olika varningarna och använda en lampa för varje men i vårt fall är vi nöjda med att kunna konstatera att vi har akustisk varning för de allvarliga felen där åtgärden är att kontrollera motorn.

Brandvarning är en lite annan digitet på och för detta ändamål används egen lätt identifierbar siren. Strömmen tas från samma matning som driver de två cirkulationspumparna och detta medför ju i praktiken att systemet bara kan varna då tändningen är på.
Annars används 3st 75 graders bimetall termostater som var och en triggar sirenen om det blir för varmt.

Skulle den sirenen gud förbjude triggas är det bara att stänga av motorn både med stopp reglage och även tändning av innan brandsläckaren som sitter i sittbrunn men är förbunden med motorrummet med ett 10 mm kopparrör aktiveras.
Brandsläckaren just nu är av pulvertyp men ambitionen är att byta mot någon som har en gas som binder syret och kväver elden ( Samma arbetssätt som det förbjuda Halon släckmedlet som idag bara får användas i flygplan)

I sammanhanget tycker jag det känns riktigt skönt med ett motorisoleringsmaterial som inte brinner. (Quietlife 2 Quiet, 45mm inköpt hos ASAP supplies i England för ca 70 pund kvadratmetern)



Jag har provat att köra gasolbrännare på ena sidan om en platta och hålla handen på andra. Det glöder fint i ytskiktet som säkert blir en 1000 grader varmt men inget börjar brinna.
Skivornas pris är avskräckande men är väl bara utifrån brandskyddsperspektivet värda sitt pris. Ser fram emot att få se hur mycket de dämpar de högljudda Ponnierna under huven... kan nämna är att det går fantastiskt fint att såga skivorna mycket exakt med en bra bandsåg(glasfiberväven uppåt under sågningen...)

Inga kommentarer: